Látható, hogy a helyi tömegközlekedés a jelenlegi állapotban nem termel hasznot, és a lakosság igényeit sem elégíti ki, ennek következtében tovább csökken az utaslétszám, aminek hatására újabb veszteséget termel a cég. Mi úgy látjuk, hogy az elsődleges problémát az okozza, hogy az egyes járatok útvonala nem igazodik a város dinamikus fejlődéséhez. A városban több ezres új lakótelepek, lakóparkok jöttek létre, melyek igen szerény mértékben, vagy egyáltalán nincsenek rákapcsolódva a városi tömegközlekedési hálózatra.
A város közlekedési koncepciójában tisztán megfogalmazódnak azok az érvek, melyek a tömegközlekedés mellett szólnak, gyakorlati megvalósításukra azonban még egyetlen példát sem láttunk, sőt az autóbuszok belvárosból való kizárásával a kegyelemdöfést is megkapta.
Javasoljuk, hogy a városban a már meglévő buszöblök felhasználásával, független közlekedési szakemberek bevonásával alakítsanak ki teljesen új útvonalakat, amelyek követik a város jelenlegi ritmusát, a lakosság igényeit és ne ragaszkodjanak a több évtizeddel ezelőtti állapotokhoz igazított 5, 7, 12-es stb. vonalakhoz.
Javasoljuk, hogy a lakosság körében hirdessenek meg, egy több hónapon át zajló közvélemény kutatást, melyből kiderülhet, hogy a városlakók - akik a tömegközlekedés tényleges használói - milyen útvonalak kialakítását tartanák hasznosnak. Egy ilyen kampány alkalmas lehet arra, hogy az igények felmérésével egyidejűleg népszerűsítsék is a tömegközlekedést. Tapasztalataink szerint, az utasszámláláson alapuló módszerek nem mutatják meg a jó megoldásokhoz vezető utat, hiszen csak a meglévő szűk kereteken belül „sakkoznak” az utasokkal.
Úgy gondoljuk, praktikus lenne a városunkban egy buszos-körjárat üzemeltetése a körúton. Két irányban, folyamatosan közlekedhetne egy-egy busz, így lenne a városnak egy folyamatos közlekedési „vérkeringése”, amelybe bármikor csatlakozhatnak a városlakók.
Mindezek mellett fontosnak tartjuk megemlíteni, hogy a város közlekedési koncepciójában, a „zsúfolt belváros tömegközlekedésének versenyképességéről” szóló fejezetben foglaltakból 2001. óta egyetlen elképzelés sem valósult meg (csak tömegközlekedéssel megközelíthető útvonalak, buszsávok, buszzsilipek stb.), holott a tömegközlekedés profitot termelő üzemeltetéséhez nélkülözhetetlen lenne, hogy a buszok dinamikusabban tudjanak haladni a forgalomban, és előnyt élvezzenek a személygépkocsikkal szemben.
A tömegközlekedés egy megoldásra váró feladat, ami a városvezetés számára csak egy nyűg, a lakosság számára viszont egy a mindennapjaikat megnehezítő gond, létkérdés, ami igazán méltatlan egy európai megyeszékhely esetében.
Tisztelettel az E-misszió Egyesület, a Kalamáris Ifjúsági Egyesület, a Tabula Pláza Alapítvány, az Inspi-ráció Egyesület képviseletében:
Fekete Éva
Nyíregyháza, 2007. április 4.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.